Sådan får du kunder i din fysiske butik

Indretningen er alfa og omega, når du har en butik. Det er nemlig denne, der tiltrækker kunderne, får dem til at blive (lidt) længere og i sidste ende overtaler dem til at foretage et køb. Vi har derfor her samlet nogle af vores bedste tips til butiksindretning, så du kan få flere kunder og mere salg i din butik.

Skab overblik

De fleste køb i butikken er såkaldte impulskøb – og det kan du udnytte i din indretning. Det handler om at præsentere kunderne bedst muligt for dine varer. Det handler om at fange kundernes opmærksomhed. Det gør du ved at udstråle enkelthed og overskud i form af en pæn og ryddelig butik. Kunderne skal have nemt ved at bevare overblikket i butikken og finde det de leder efter på kort tid. Det giver nemlig større sandsynlighed for, at vedkommende foretager et køb.

Indret efter din målgruppe

Din omsætning kommer fra kunderne, og det er derfor vigtigt at du indretter din butik efter din målgruppe. Hvis din målgruppe f.eks. primært er unge mennesker, bør du indrette efter impulskøb – hvorimod du med en ældre målgruppe bør indrette din butik efter overvejelseskøb.

Skab hygge

Din butik bør være indbydende med en god og hyggelig atmosfære, hvis du gerne vil holde på kunderne så længe som muligt. Jo mere behagelig din butik er, jo længere vil kunderne blive og jo større sandsynlighed er der også for at de køber noget – og endda mere end de plejer. Det er her især en god idé at gøre noget ud af dit vinduesparti, især fordi det er det første dine kunder ser. Hvis dit vinduesparti ser indbydende og interessant ud, tiltrækker det besøgende. Det kan gøres på mange måder, men det er især en god idé at pynte op til højtiderne, f.eks. med påskepynt, halloweenpynt og julebelysning.

Vælg den rette butiksinventar

Dit inventar kan have altafgørende betydning for, hvordan andre opfatter din butik – og det dækker naturligvis også over deres købelyst. Når du indretter din butik, bør du placere det høje inventar langs vægge og det lave inventar i midten af rummet. Det giver et harmonisk udtryk og giver en god atmosfære – og samtidig sikrer det også mest mulig gulvplads. Derudover er det også vigtigt at du gør kassen så nemt tilgængelig som muligt for at undgå at dine kunder får dårlige købsoplevelser.

Generelt handler det om at skabe en indbydende og overskuelig butik, hvor det er nemt at finde lige det, man kom for samt kigge rundt og blive fristet af en masse andet. Det giver større købelyst hos kunderne og flere penge i kassen for dig.